Co z ubezpieczenimi grupowymi pracowników PKP CARGO S.A.?
W związku z powziętą wiedzą o przekazaniu obsługi grupowego ubezpieczenia na życie pośrednikowi ubezpieczeniowemu Xilium Sp. z o.o. oraz docierającymi sygnałami o niedostatecznym rozpowszechnianiu w Zakładach Spółki informacji dotyczących aktualnych ubezpieczeń, zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji jaki był cel przekazania tego rodzaju zadań zewnętrznemu podmiotowi, skoro dotychczas funkcjonujący w Zakładach samoobsługujący się system był w pełni sprawny i wydolny. Jednakże wobec podjęcia takiej decyzji zwracamy się również o udzielenie informacji czy, a jeżeli tak to jaki jest koszt obsługi grupowego ubezpieczenia na życie przez pośrednika ubezpieczeniowego oraz czy zaproponowane warunki ubezpieczeń (składka, przedmiot ochrony ubezpieczeniowej – rodzaj zdarzeń ubezpieczeniowych, suma ubezpieczenia) będą co najmniej takie same jak dotychczas obowiązujące, biorąc pod uwagę fakt, iż w przypadku kontynuowania ubezpieczenia proponowane każdorazowo przez ubezpieczycieli warunki są co do zasady korzystniejsze. Jak wynika z informacji przekazywanych przez pracowników, którym udało się zapoznać się z aktualną ofertą ubezpieczeniową, już w przypadku najniższego wariantu ubezpieczenia nie tylko jest wyższa składka ale także słabszy jest zakres ochrony aniżeli w analogicznym wariancie dotychczasowego ubezpieczenia.
Mając na uwadze istotność problemu ochrony ubezpieczeniowej pracowników w Zakładach Spółki oraz konieczność dotarcia z informacją o obowiązku złożenia nowej deklaracji na ubezpieczenie do każdego pracownika zwracamy się także z prośbą o indywidualne przekazywanie pracownikom broszur informacyjnych oraz umożliwienie składania deklaracji nie tylko za pośrednictwem systemu elektronicznego lecz również w formie pisemnej, jak miało to miejsce dotychczas. Wskazujemy, że brak podjęcia opisanych wyżej działań będzie rodził poważne ograniczenia i problemy w objęciu ochroną ubezpieczeniową każdego zainteresowanego pracownika, w tym pracowników którzy nie dysponują odpowiednim sprzętem komputerowym lub nie mają dostępu do internetu.
Wystąpienie zostało skierowane do Zarządu PKP CARGO S.A.
Wystąpienie związków zawodowych w sprawie wdrożenia podwyżki wynagrodzenia dla pracowników PKP CARGO S.A.
Związki zawodowe wspólnie wystąpiły do zarządu z postulatem wdrożenia od 1 kwietnia 2022 roku podwyżki w wysokości 600 złotych. Poniżej prezentujemy pismo w tej sprawie.
Wątpliwości pracowników związane z "Polskim Ładem"
W związku z licznymi zapytaniami pracowników dotyczącymi wejścia w życie "Polskiego Ładu", Przewodniczący FZZMK Grzegorz Samek w dniu dzisiejszym przeprowadził rozmowy z Panią Iloną Kosk - POLREGIO S.A. oraz Panią Anną Wierzchowską - PKP CARGO S.A. w sprawie udzielania pracownikom przez pracodawców niezbędnych informacji związanych z nowymi zasadami rozliczenia podatkowego oraz stworzenia możliwości aktualizowania stosownych oświadczeń w trakcie roku podatkwego. Ustalono, że przyszłym tygodniu pojawią się w zakładach obu spółek stosowne informacje w powyższym temacie.
Zainteresowanym proponujemy zapoznać się z artykułem "Ulga dla klasy średniej – wszystko co musisz o niej wiedzieć", który znajduje się na stronie firmy Grant Thornton jednej z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
https://grantthornton.pl/publikacja/ulga-dla-klasy-sredniej-wszystko-co-musisz-o-niej-wiedziec/
Odpowiedź na interpelację nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A.
W dniu 7 grudnia 2021 na stronie Sejmu https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=2A85A227CDB9D065C12587A5004FA141 pojawiła się Interpelacja nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A. zgłoszona przez Posła Mateusza Bochenka. Pan Poseł 30 grudnia 2021otrzymał odpowiedź udzieloną przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, której postanowiliśmy nie komentować pozostawiając to Państwu.
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CA8E2B
Interpelacja nr 29088 Posła Mateusza Bochenka ws. sytuacji w PKP CARGO S.A.
W związku z nieudzieleniem pełnej odpowiedzi na pytania kierowane do p.o. Prezesa PKP CARGO S.A. w wystąpieniu FZZMK nr 8/11/2021 z 8 listopada 2021 roku, oraz nieprzekazania nam pisemnych odpowiedzi o co wnioskowaliśmy w w/w piśmie w trosce o nasze miejsca pracy zwróciliśmy się z prośbą do Posła na Sejm RP Pana Mateusza Bochenka o podjęcie działań w sprawie sytuacji w PKP CARGO S.A. .
W dniu 7 grudnia 2021 na stronie Sejmu https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=2A85A227CDB9D065C12587A5004FA141 pojawiła się Interpelacja nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A. zgłoszona przez Posła Mateusza Bochenka.
Interpelacja nr 29088
do ministra aktywów państwowych
w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo SA
Zgłaszający: Mateusz Bochenek
Data wpływu: 07-12-2021
Szanowny Panie Ministrze,
według informacji Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, wielokrotnie informowała ona zarówno organy państwa, jak i Radę Nadzorczą spółki PKP Cargo S.A. o dramatycznej sytuacji w spółce, wskazując na nieudolność w procesie zarządzania. Zdaniem pracowników proces ten się pogłębia. Mija kolejny tydzień od momentu odwołania członków Zarządu PKP Cargo SA, a obecne władze spółki nie przedstawiły pracownikom żadnej informacji o jej obecnym stanie ekonomicznym, planowanych działaniach związanych ze strukturą i zatrudnieniem ani przewidywanych zmianach w tym zakresie. Największym akcjonariuszem spółki jest PKP SA, posiadająca 33,01% akcji PKP Cargo.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Jakie były przyczyny odwołania prezesa oraz członków Zarządu PKP Cargo SA?
Jaki wpływ na sytuację rynkową spółki ma decyzja o sprzedaży 441 lokomotyw, w tym 234 lokomotyw bez konieczności ich złomowania, w chwili gdy brak jest lokomotyw do normalnej działalności?
Jaki jest obecny stan finansowy spółki? Czy płynność finansowa jest utrzymywana dzięki kredytom obrotowym, zaciąganym nawet na potrzeby zachowania regularności wypłat wynagrodzeń dla pracowników?
Czy w spółce występuje nadwyżka zatrudnienia? Jeżeli tak, to w jakich jednostkach organizacyjnych, na jakich stanowiskach i w jakiej liczbie?
Czy w spółce planowane są zmiany organizacyjne polegające na zmniejszeniu liczby zakładów?
Czy spółka zamierza kontynuować udostępnianie taboru kolejowego i przewozów do spółki zależnej Cargo Service, co zdaniem FZZMK jest sprzeczne z budowaniem silnej pozycji na rynku przewozów towarowych i szkodzi pracownikom spółki poprzez obejście zasad zatrudniania i wynagradzania opisanych w ZUZP PKP Cargo SA?
Jakie wymierne efekty dla spółki przyniosły zmiany wprowadzone z dniem 1 sierpnia 2021 roku, polegające na centralizacji funkcji sprzedażowych na poziomie centrali spółki, i z jakich powodów spółka po zaledwie czterech miesiącach postanowiła wycofać się z tych zmian?
W jakiej perspektywie czasowej zakupiona przez spółkę PKP Cargo SA od Forespo Poland SA była fabryka wagonów w Gniewczynie rozpocznie swoją działalność? Czy jest możliwe, zgodnie z zapowiedziami poprzedniego zarządu, uruchomienie produkcji na przełomie 2022/2023 r.?
Z poważaniem
Mateusz Bochenek
Poseł na Sejm RP
Domagamy się informacji o stanie spółki
Pan Władysław Szczepkowski
p.o. Prezesa Zarządu
PKP CARGO S.A.
W związku z planowanym na dzień 15 listopada 2021 roku spotkania stron ZUZP dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO S.A. Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych zwraca się w trybie § 11.pkt 1 Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 roku o przygotowanie na ten dzień informacji (również w formie pisemnej) dotyczącej poniższych zagadnień.
Nasza organizacja wielokrotnie informowała zarówno organy Państwa jak i Spółki PKP CARGO S.A. o dramatycznej sytuacji w Spółce wskazując na nieudolność w procesie zarządzania. Niestety naszym zdaniem proces ten się pogłębia. Mija kolejny tydzień od momentu odwołania członków Zarządu PKP CARGO S.A., a obecne władze Spółki nie przedstawiły pracownikom żadnej informacji o jej obecnym stanie ekonomicznym, planowanych działaniach związanych ze strukturą i zatrudnieniem oraz przewidywanych zmian w tym zakresie. Zatem w dbałości o interesy pracowników Spółki PKP Cargo S.A. FZZMK wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania;
a) Jakie były przyczyny odwołania Prezesa oraz członków Zarządu
PKP CARGO S.A. ?
b) Jakie wpływ na sytuację rynkową Spółki ma decyzja o sprzedaży 441 lokomotyw w tym 234 lokomotyw bez konieczności ich złomowania ?
c) Jak w strukturze organizacyjnej PKP CARGO S.A. zostanie umiejscowiona zakupiona od Forespo Poland S.A. „Fabryka Wagonów" w Gniewczynie ?
d) Jaki jest obecny stan finansowy PKP CARGO S.A. , czy płynność finansowa jest utrzymywana dzięki kredytom obrotowym, zaciąganym nawet na potrzeby zachowania regularności wypłat wynagrodzeń ?
e) Czy w Spółce występuje nadwyżka zatrudnienia? Jeżeli tak, to w jakich jednostkach organizacyjnych, na jakich stanowiskach i w jakiej ilości ?
f) Czy w Spółce planowane są zmiany organizacyjne m.in. polegające na zmniejszeniu liczby zakładów ?
g) Czy Spółka zamierza kontynuować udostępnianie taboru kolejowego i przewozów do Spółki zależnej CARGO SERVICE co zdaniem FZZMK jest sprzeczne z budowaniem silnej pozycji na rynku przewozów towarowych i szkodzi pracownikom Spółki poprzez obejście zasad zatrudniania i wynagradzania opisanych w ZUZP PKP CARGO S.A. ?
Grzegorz Samek
Przewodniczący FZZMK
Do wiadomości:
Pan Zenon Kozendra – Przedstawiciel Pracowników w Zarządzie PKP CARGO S.A.
Sprawa ekwiwalentu pieniężnego za deputat węglowy dla byłych pracowników kolejowych
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w związku z licznymi przypadkami dotyczącymi odmawiania przez niektóre oddziały ZUS-u przyznawania świadczenia, konsekwentnie dąży do wydania przez ZUS jednolitej interpretacji dotyczącej deputatu węglowego w formie ekwiwalentu pieniężnego dla byłych pracowników kolejowych pobierających emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.
W sprawę zaangażował się Pan Bogdan Grzybowski - członek Rady Nadzorczej ZUS, który wystąpił w tym temacie do Pani Doroty Bieniasz - Prezes ZUS.
Szanowna Pani Prezes
Dorota Bieniasz
Na podstawie art. 74, ust.1 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", byłemu pracownikowi kolejowemu pobierającemu emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przyznaną na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin lub przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych albo przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a także członkom rodziny tego pracownika pobierającym po nim rentę rodzinną przyznaną na podstawie wymienionych przepisów, przysługuje prawo do deputatu węglowego w ilości 1800 kg węgla kamiennego rocznie, w formie ekwiwalentu pieniężnego.
Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych sygnalizuje, że w sytuacji, kiedy pracownik zatrudniony na kolei wynagradzany jest w sposób mnożnikowy, czyli taki w którym ekwiwalent za deputat węglowy został wliczony do podstawy wynagrodzenia i nie występuje jako oddzielny składnik, a pracodawca informuje o tym ZUS to wtedy zaczynają się, co prawda nie we wszystkich oddziałach problemy z przyznaniem tego świadczenia. Niektóre oddziały ZUS interpretują powyższą sytuację, jako brak podstawy do przyznania ubezpieczonemu prawa do wypłaty tego świadczenia. Jednak Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zmienia tę decyzję ZUS i przyznaje ubezpieczonemu prawo do deputatu węglowego.
W związku z powyższym, Przewodniczący FZZMK sugeruje, aby ZUS wydał jednolitą interpretację w tych sprawach dla wszystkich oddziałów ZUS.
Czy Pani Prezes uznaje, że potrzebna jest taka interpretacja i zalecenie w tej sprawie.
W załączeniu jeden z wyroków sądowych
Bogdan Grzybowski – członek RN ZUS
FZZMK ZŁOŻYŁA DO PIP "WNIOSEK O WSZCZĘCIE I PRZEPROWADZENIE KONTROLI PRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW PRAWA PRACY DOTYCZĄCYCH WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ" w PKP CARGO S.A.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych złożyła do Państwowej Inspekcji Pracy wniosek o wszczęcie i przeprowadzenie kontroli w przedmiocie wdrożenia i przestrzegania Protokołu dodatkowego nr 12 do Układu, zawartego w dniu 16 czerwca 2021 r., w szczególności w zakresie zmienionej "Tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego", stanowiącej załącznik nr 2 do Układu, we wszystkich Zakładach Spółki PKP CARGO S.A.
FZZMK wnosi, by w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy, o nakazanie Pracodawcom wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, wynikającego ze zmienionej "Tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego".