Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na wystąpienie FZZMK
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w związku z wątpliwościami udzielania odpoczynku dobowego, które FZZMK zgłosiła podczas rokowań nad Protokołem dodatkowym nr 15 do ZUZP dla pracowników zatrudnianych przez zakłady PKP CARGO S.A.zwraciła się w dniu 3 października do Głównej Inspekcji Pracy w następującej kwestii:
Pracodawca wystąpił z inicjatywą zawarcia protokołu dodatkowego do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w którym zamierza udzielać pracownikom odpoczynku dobowego w 13, 14, 15 lub później, godzinie doby pracowniczej. Ponadto proponuje aby pracownik realizował swoje prawo do wypoczynku po zakończeniu zmiany roboczej w miejscu wskazanym przez pracodawcę aby pracownik z tego miejsca rozpoczął kolejną zmianę roboczą . Należy nadmienić, że ZUZP w swoich postanowieniach nie dopuszcza możliwości ustalenia obszarowego miejsca wykonywania pracy. Miejscem wykonywania pracy może być siedziba zakładu, siedziba sekcji, miejscowość w której znajduje się posterunek pracy
Naszym zdaniem proponowane zmiany stoją w sprzeczności z przepisami dotyczącymi odpoczynku dobowego. Pracownik zostanie pozbawiony prawa do swobodnego dysponowania swoim czasem na regenerację niezbędną do uzyskania odpowiedniego stanu psycho fizycznego przed kolejną zmianą roboczą. Uważamy, że odpoczynek dobowy pracownika musi być zrealizowany w dobie pracowniczej , a nie jedynie się w niej zaczynać. Prosimy zatem o wyjaśnienie czy tak zawarty protokół dodatkowy będzie zgodny z obowiązującymi przepisami.
W dniu 28 października 2022 otrzymaliśmy odpowiedź w której Państwowa Inspekcja Pracy podziela nasze stanowisko.
Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na nasze wystąpienie ws. udzielania odpoczynku dobowego
Od 28 lipca 2022 r. podwyżka diet i delegacji za podróże służbowe
Dwa miesiące - to czas oczekiwania na publikację rozporządzenia zmieniającego stawki ryczałtów za nocleg oraz za dojazd w krajowej podróży służbowej. Od 28 lipca 2022 roku zmianie ulegają stawki niezmieniane od 2013 roku.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem stawka diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, będzie wynosiła 38 zł.(dotychczas 30 zł.). Wzrośnie również 20-procentowy ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej z obecnych 6 zł. do planowanych 7,60 zł. Ryczałt za nocleg, który stanowi 150 proc. diety - zostanie podwyższony z 45 zł do 57 zł.
Ekwiwalent węglowy - zmiany...
Realizując postanowienia Rady Krajowej Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w dniu 4 lipca 2022 wystąpiliśmy do Prezesa PKP CARGO S.A. z wnioskiem o rozpoczęcie prac nad urealnieniem wysokości ekwiwalentu węglowego.
W związku z Decyzją nr 2/2022 z dnia 23 czerwca 2022 roku Członka Zarządu - Przedstawiciela Pracowników PKP CARGO S.A. oraz Członka Zarządu ds. Operacyjnych PKP CARGO S.A. dotyczącą zmian w składzie działającego w Centrali Spółki Zespołu ds. wypracowania propozycji zmian do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w PKP CARGO S.A., Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych wnosi o ujęcie w pracach Zespołu kwestii zmiany postanowień zawartych w Załączniku nr 18 do ZUZP.
Ustalony w pkt. 9 wyżej wymienionego załącznika ekwiwalent w wysokości 164 złote miesięcznie w żaden sposób nie równoważy przysługującego pracownikowi deputatu węglowego w ilości 3,6 tony węgla kamiennego.
FZZMK proponuje urealnienie tego postanowienia i proponuje rozwiązanie, według którego za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w pkt. 9 załącznika nr 18 do ZUZP przyjmuje się przeciętną średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok, w którym ekwiwalent ma być wypłacony, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w terminie do 20 stycznia każdego roku w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym RP Monitor Polski.
Przykład:
cena 1000kg węgla kamiennego ogłoszona 14 stycznia 2022 roku 996,60 x 3,6 tony węgla kamiennego przysługującego pracownikowi deputatu, podzielona przez 12 miesięcy.
Nadmieniamy, że w dniu 21 stycznia 2021 r. FZZMK przesłała pismo przypominające nasze wystąpienie z roku 2018, dotyczące zmian postanowień Załączników nr 10 i nr 11 do ZUZP w zakresie zwiększenia nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych, które nadal pozostają nie zmienione, a które nasza organizacja uważa za kluczowe przy opracowywaniu pakietowej propozycji zmian do ZUZP. Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych już w 2018 roku informowała funkcjonujący wtedy zespół ds. przygotowania projektu zmian w postanowieniach Układu Zbiorowego o konieczności podjęcia pilnych prac nad przebudową systemu wynagrodzeń, traktując ten element materii układowej jako fundament do zbudowania spójnego projektu. Krytycznie oceniliśmy tempo, w jakim prace Zespołu były prowadzone.
Uważaliśmy wtedy i uważamy nadal, że praktyczne wstrzymanie prac Zespołu w roku 2019 nie powinno mieć miejsca. Także przeprowadzenie audytu systemu wynagrodzeń, które zostało podzielone na dwa etapy oraz niezrozumiałe dla nas zwlekanie z przekazaniem wyników tego audytu, należy ocenić negatywnie. Odnieśliśmy w pewnym momencie wrażenie, że zadaniem Zespołu nie jest złapanie przysłowiowego królika, lecz ciągła za nim gonitwa. Przykładem może być wypracowana przez Zespół rekomendacja dotycząca wykreślenia pkt. 3 ust. 21 w Załączniku nr 14 do ZUZP.
Obecnie, niespotykanie dramatyczna sytuacja spowodowana zarówno epidemią, jak i wojną w Ukrainie paradoksalnie pokazuje z całą mocą obszary, w których dokonanie zmian pozwoli na zmniejszenie dolegliwości, zarówno po stronie pracowniczej, jak i pracodawcy. Dlatego też FZZMK z satysfakcją odbiera fakt, powołania nowego składu Zespołu, w nadziei na intensywne i konstruktywne, a co najważniejsze rychłe przygotowanie projektu zmian w postanowieniach ZUZP.
W PKP CARGO S.A. podpisano protokół rozbieżności w sporze zbiorowym o podwyżkę wynagrodzenia
Po posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 27.04.2022 Zarząd PKP CARGO S.A. reprezentowany przez Prezesa Dariusza Seligę oraz członków Zarządu Zenona Kozendrę i Jacka Rutkowskiego spotkał się ze związkami zawodowymi w ramach prowadzonego sporu zbiorowego o podwyżkę wynagrodzeń.
Nowy Prezes PKP CARGO S.A. Pan Dariusz Seliga zadeklarował prowadzenie dialogu w duchu partnerstwa oraz wyraził chęć wdrożenia podwyżki wynagrodzeń dla pracowników spółki PKP Cargo. Jednak żadna deklaracja, co do wysokości kwoty nie została zaproponowana przez Zarząd.
Podpisano protokół rozbieżności, który pozwoli powołać mediatora i przejść do następnej fazy sporu zbiorowego. Ustalono, że mediator ma zostać powołany do 6 maja 2022, a rozmowy z jego udziałem mają się rozpocząć nie później jak 16 maja 2022.
Poniżej publikujemy protokół.
Sejmowa Komisja Infrastruktury w sprawie PKP CARGO i POLREGIO
27 kwietnia 2022 odbyło się oczekiwane przez związki zawodowe będące stroną prowadzonych sporów zbiorowych w spółkach POLREGIO i PKP CARGO posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Tematem posiedzenia była sytuacja rynkowo-finansowa spółek kolejowych w kontekście narastających zadań oraz żądań płacowych ze szczególnym uwzględnieniem PKP Cargo i Polregio.
W posiedzeniu z ramienia FZZMK uczestniczyli Grzegorz Samek, Andrzej Konieczny, Jarosław Kucz, Janusz Matlak.
Zachęcamy Państwa do oglądania retransmisji z posiedzenia Komisji.
https://sejm-embed.redcdn.pl/Sejm9.nsf/VideoFrame.xsp/E1D3265E158066D8C125882C0031706C
DEMENTI : 13 kwietnia 2022 w spółce PKP CARGO S.A. nie zostało zawarte żadne porozumienie kończące wszczęty spór zbiorowy dotyczący podwyżek wynagrodzeń
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, informuje, że w dniu 13 kwietnia 2022 w spółce PKP CARGO S.A. nie zostało zawarte żadne porozumienie kończące wszczęty spór zbiorowy dotyczący podwyżek wynagrodzeń.
Mimo wcześniejszych ustaleń i podjętych uchwał Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno Strajkowego wczoraj (13.04.22) po 32 godzinach pozostawania przedstawicieli związków zawodowych w siedzibie PKP CARGO S.A. o godzinie 21:15 na salę przyszedł Członek Zarządu - Przedstawiciel Pracowników w Zarządzie PKP CARGO S.A., który odczytał przygotowany wcześniej protokół ustaleń ze spotkania w ramach prowadzonego sporu zbiorowego w sprawie podwyżki wynagrodzeń. Z treści przedstawionego protokołu wynikało, że związki zawodowe zawieszają podjętą wcześniej wspólnie przez 11 związków zawodowych będących stroną sporu zbiorowego uchwałę MKPS z dnia 12 kwietnia 2022 dotyczącą wykonywania pracy zgodnie z harmonogramem i nie podejmowania pracy w godzinach nadliczbowych. Wydłużono także przerwę w rokowaniach o podwyżkę dla załogi, a kolejne rozmowy mają rozpocząć się dopiero 27 kwietnia 2022 czyli przed „weekendem majowym" a nie jak pierwotnie ustalił zarząd 20 kwietnia 2022. Nie były to rokowania, a jedynie jednostronna prezentacja Zenona Kozendry podpisanego wcześniej protokołu ze spotkania, na którym znajdowały się podpisy: Jan MAJDER - NSZZ Solidarność Leszek MIĘTEK Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce i Marian KOGUT - Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy. Treść dokumentu została również przyjęta przez Ryszarda WRZASZCZ - Solidarność 80. Poza wyżej wymienionymi w siedzibie spółki do końca obecni byli przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych oraz Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych. Pozostali związkowcy opuścili siedzibę wcześniej i nie zostali zapoznani z treścią protokołu.
Powołany przez Radę Nadzorczą w dniu 13 kwietnia 2022 nowy Prezes PKP CARGO S.A. Dariusz Seliga nie spotkał się z organizacjami związkowymi, które oczekiwały na niego w siedzibie Spółki przez 32 godziny, a jedynie złożył podpis w gabinecie.
Jako przedstawiciele członków związków zawodowych zrzeszonych w FZZMK zobowiązani przez pracowników, którzy w trakcie referendum strajkowego (udział wzięło ponad 70% pracowników spółki) w ponad 90 % opowiedzieli się za przeprowadzeniem akcji strajkowej w przypadku braku wdrożenia podwyżki wynagrodzenia z ogromnym zdziwieniem i oburzeniem przyjęliśmy postawę liderów trzech central związkowych dogadaną w zaciszu gabinetu. Proponowane ustalenia są sprzeczne ze wspólnym stanowiskiem związków zawodowych, gdyż zaakceptowany przez nich protokół nie zawiera żadnej propozycji zmierzającej do zawarcia porozumienia i w dalszym ciągu nie daje żadnych gwarancji postępu w negocjacjach. W związku z powyższym Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych związana wynikiem referendum strajkowego postanowiła nie podpisywać protokołu ze spotkania, który nie zawiera rozwiązania kwestii będących istotą przedmiotu sporu zbiorowego dotyczącego podwyżki wynagrodzenia.
Ocenę opisanych zdarzeń zaistniałej sytuacji pozostawiamy Pracownikom.
Poniżej wspomniany protokół.
PKP CARGO S.A. związkowcy zostali w siedzibie spółki
Po trwających od godziny 14:00 rokowaniach w sporze zbiorowym o podwyżkę wynagrodzenia, wobec braku zgody zarządu PKP CARGO S.A na zawarcie porozumienia, a także niechęcią spisania protokołu rozbieżności, który umożliwiłby przejście do kolejnego etapu sporu zbiorowego zdeterminowani przedstawiciele związków zawodowych obecni na spotkaniu postanowili pozostać w siedzibie spółki.
Apelujemy do pracowników o wsparcie działań i stosowanie się do przesłanych uchwał MKPS.
Dlaczego mają tak dobrze, skoro jest tak źle? PKP CARGO S.A. opublikowało oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku.
30 marca 2022 PKP CARGO S.A. opublikowało długo zapowiadany oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku.
Z raportu wynika, że przychody Grupy PKP CARGO wyniosły w poprzednim roku 4 mld 226,5 mln zł - to wzrost o 5% w porównaniu do 2020 roku, gdy przychody sięgnęły kwoty 4,08 mld zł. EBIDTA w 2021 roku wyniosła 513,2 mln zł. Natomiast wynik EBIT był ujemny w wysokości 208,8 mln zł. Jednocześnie przychody jednostkowe spadły o 3,3% rok do roku, ale koszty jednostkowe obniżyły się bardziej, bo o 5,2%.
Dlaczego mają tak dobrze, skoro jest tak źle? Pytają zdumieni pracownicy po zapoznaniu się z kosztami wynagrodzeń członków zarządu, które niejednokrotnie sięgają blisko miliona złotych rocznie na jednego członka zarządu.
"Galopująca dwucyfrowa inflacja, wszystko drożeje na potęgę, podwyżek wynagrodzenia nie było od trzech lat, mnie naczelnik proponuje 50 złotych premii za wykonywanie tzw. łączonych czynności, a oni (członkowie zarządu) otrzymali premię po 344 tysiące, za co pytam? Za ponad 200 milionów straty w 2021 roku. To oburzające? Mówi Pan Stanisław z Rybnika zatrudniony na stanowisku starszego ustawiacza.
Rzeczywiście zarobki zarządu mogą szokować, szczególnie w kontekście prowadzonego przez związki zawodowe sporu zbiorowego o podwyżkę wynagrodzenia, gdzie kluczowym argumentem przeciwko wzrostowi płac podnoszonym przez zarząd jest "trudna sytuacja finansowa spółki".
23 marca 2022 roku w ramach sporu zbiorowego w PKP CARGO nie doszło do zawarcia porozumienia na linii Związki Zawodowe – PKP CARGO. Związkowcy domagają się podwyżek płac dla pracowników przewoźnika. Według postulatu związkowców podwyżka miałaby zostać wprowadzona od 1 kwietnia. Jednak podczas rozmów nie doszło do zawarcia porozumienia, czego konsekwencją było zawiązanie Międzyzwiązkowego Komitetu Referendalno-Strajkowego w PKP CARGO, w ramach którego przeprowadzone zostanie referendum we wszystkich zakładach Spółki.
Referendum zostanie przeprowadzone w terminie 28 marca – 8 kwietnia 2022 roku. W czasie referendum pracownicy odpowiedzą na pytanie:
Czy jesteś za przeprowadzeniem strajku w PKP CARGO S.A. w przypadku niespełnienia przez Zarząd PKP CARGO S.A. następujących żądań zgłoszonych w sporze zbiorowym wszczętym pismem z dnia 01.03.2022r. :
Wdrożenia z dniem 1 kwietnia 2022 r podwyżki wynagrodzeń w wynagrodzeniu zasadniczym
w wysokości 600 zł dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP oraz proporcjonalnej podwyżki dla pracowników wynagradzanych wg wskaźnika. Podwyżki wynagrodzeń powinny objąć wszystkich pracowników Spółki wg stanu zatrudnienia na dzień 1 kwietnia 2022 r.
Przypomnijmy, że związki zawodowe domagają się podwyżki w wysokości 600 zł dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP oraz proporcjonalnej podwyżki dla pracowników wynagradzanych wg wskaźnika. Podwyżki powinny objąć wszystkich pracowników według stanu zatrudniania na dzień 1 kwietnia 2022 r.
W skład Międzyzwiązkowego Komitetu Referendalno-Strajkowego wchodzą:
Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy
Sekcja Zawodowa NSZZ „Solidarność" PKP CARGO S.A.
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru
Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych
Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ „Solidarność 80"
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP
Związek Zawodowy Administracji PKP
Związek Zawodowy Kolejarzy w Przemyślu
Międzyzakładowa Organizacja Związkowa Związku Zawodowego „Kontra"
Oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku znajduje się tutaj, na szczególną uwagę zasługuje strona nr 101
Widmo strajku załogi PKP CARGO S.A.
23 marca 2022 roku w ramach rokowań w sporze zbiorowym prowadzonym w sprawie wdrożenia podwyżki wynagrodzenia dla pracowników PKP CARGO S.A. nie doszło do zawarcia porozumienia. Wobec braku jakiejkolwiek propozycji Zarządu zmierzającej do rozwiązania sporu zbiorowego związki zawodowe biorące udział w sporze reprezentujące pracowników postanowiły zawiązać Międzyzwiązkowy Komitet Referendalno-Strajkowy w PKP CARGO S.A. i w dniach 28.03 – 08.04. 2022 r. przeprowadzić referendum strajkowe.