PKP CARGO S.A. podwyżka dla pracowników i widmo strajku na horyzoncie
W dniu 1 grudnia 2023 r. odbyły się rozmowy (nie przypominające w niczym negocjacji) pomiędzy spółką, a organizacjami związkowymi będącymi stroną Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez zakłady PKP Cargo S.A. w sprawie wdrożenia systemowej w roku 2023.
Po kilkugodzinach zarząd przedstawił związkom zawodowym oświadczenie zawierające propozycję podwyżki wynagrodzenia dla pracowników PKP CARGO S.A. w kwocie 430 zł. na jednego zatrudnionego od 1 stycznia 2024 r.
Przedstawiciele związków zawodowych: ZZM, FZZMK, Dyspozytorów, Kontra, Warsztatowców, Administracji PKP przedstawili wspólnie uzgodnione stanowisko, że w związku z tym że negocjacje podwyżki dotyczą roku 2023 zaakcepują kwotę 500 zł od 1 grudnia 2023, po to by nie zamykać drogi do negocjacji podwyżki dla pracowników w roku 2024 .
Solidarność, FZZK, Solidarność 80 stając w obronie wizerunku zarządu (który chce pokazać jak najlepszy wynik za rok 2023 kosztem pracowników spółki) oświadczyli, że przyjmą 430 zł. średnio na 1 pracownika (z widełkami nie mniej jak 400, a nie więcej jak 450). Dla pracowników wynagradzanych wg. wskaźnika kwota podwyżki wynosi 0,19% wskaźnika tj. ok 813 zł. średnio (przy widełkach od 599 - 1027 od 1 stycznia 2024.)
Związki te podpisując porozumienie zamknęły drogę pracownikom do uzyskania podwyżek w nadchodzącym 2024 roku.
Sytuacja powyższa powoduje, że wszyscy pracownicy otrzymają podwyżki na 10 lutego 2024, natomiast organizacje które nie przyjęły tej propozycji pozostają w sporze zbiorowym z zarządem PKP CARGO S.A. o podwyżkę wynagrodzenia w roku 2023.
Z ośmioma związkami zawodowymi, posiadającymi największą zdolność do przeprwadzenia akcji strajkowej spisano protokół rozbieżności.
Zarząd nie poinformował o tym w komunikacie.
Protokół publikujemy poniżej:
Dzień Kolejarza 25.11.2023 r
ZWIAZEK ZAWODOWY MASZYNISTÓW PKP
w JAWORZNIE-SZCZAKOWEJ
DZIEŃ KOLEJARZA 2023 r
Z okazji Święta Kolejarzy w imieniu Rady Związku oraz własnym, wszystkim Kolejarzom i ich rodziną, pracownikom, emerytom i rencistom życzę dużo zdrowia, sukcesów w życiu prywatnym i zawodowym, wszelkiej pomyślności, spokoju i nadziei na lepsze jutro.
Za Radę ZZM,
Przewodniczący
Daniel Konieczny
Pracownicy PKP CARGO S.A. powiedzieli MAMY DOŚĆ !!!
Kilkuset pracowników PKP CARGO S.A. reprezentujących wszystkie grupy zawodowe wyraziło swoje niezadowolenie wobec braku oczekiwanej podwyżki wynagrodzenia w roku 2023 oraz działań "przedstawiciela pracowników" i zarządu PKP CARGO S.A. podczas pikiety zorganizowanej pod siedzibą spółki w Warszawie. Razem z pracownikami było dzisiaj kierownictwo OPZZ z Pioterm Ostrowskim na czele .
Pikieta zorganizowana była przez związki zawodowe działające w spółce PKP CARGO S.A. - Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce, Federację Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Związek Zawodowy Rewidentów Taboru, Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP, Związek Zawodowy Kolejarzy w Przemyślu.
Podczas pikiety rozpoczęto akcję zbierania podpisów pod odwołaniem Zenona Kozendry z pełnionej funkcji.
Mamy Dość !!!
Interpelacja nr 43980 w sprawie zabytkowego dworca w Jaworznie-Szczakowej
26-10-2023
Interpelacja nr 43218 do ministra aktywów państwowych w sprawie ustawy o czasie pracy maszynistów oraz sytuacji w PKP Cargo SA Zgłaszający: Monika Wielichowska
Panie Ministrze,
w mediach pojawiają się informacje o przekraczaniu rocznej normy nadgodzin wynikającej z Kodeksu pracy przez maszynistów PKP Cargo SA oraz decyzji zarządu spółki zastąpienia godzin nadliczbowych tzw. płatnymi godzinami dojazdowymi po zakończeniu pracy, co jest sprzeczne z art. 128 oraz art. 132 K.p.
PKP Cargo SA wszczęły w latach 2021–2023 postępowanie w formie licytacji, którego przedmiotem jest sprzedaż 442, 160 oraz 86 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz kilka tys. sztuk wagonów – w czasach, gdy brakuje taboru trakcyjnego do obsługi pociągów.
Duża kasacja taboru trakcyjnego i wagonowego, utrata w 2023 r. udziału w rynku przewiezionych towarów wg masy do 32,95% oraz pracy przewozowej do 35,55% (wg danych Urzędu Transportu Kolejowego) oraz strata pozycji lidera i utrata rynku przewozów intermodalnych w I kwartale 2023 r. do poziomu 16,83%, tj. spadek pracy aż o 12,75% – wszystko to wpływa na złą kondycję PKP Cargo SA.
Panie Ministrze, proszę o odpowiedź na pytania:
1. Kiedy będzie procedowana ustawa o czasie pracy maszynistów, która jest już po konsultacjach społecznych? Ustawa wyrówna szanse wszystkim przewoźnikom kolejowym w procesie przewozowym.
2. Czy zostanie przeprowadzona kontrola PIP i UTK we wszystkich spółkach kolejowych państwowych i prywatnych, dotycząca zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego dla maszynistów pojazdów trakcyjnych?
3. Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec członków byłego już Zarządu i Rady Nadzorczej PKP Cargo SA za doprowadzenie spółki giełdowej do katastrofalnej sytuacji finansowej i taborowej?
4. Kiedy ruszy produkcja wagonów w Gniewczynie, którą planowano na przełomie 2022/2023 r.?
5. Czy to prawda, że spółka zależna od Emitenta PKP CargoTabor Usługi odsprzedaje otrzymany aportem majątek w postaci maszyn i urządzeń zakładom spółki PKP Cargo SA?
6. Czy największemu przewoźnikowi kolejowemu towarowemu w Polsce i drugiemu przewoźnikowi w Europie – PKP Cargo SA – grozi upadłość?
7. Czy Zarząd PKP Cargo SA do dnia 31 maja 2023 r. przelał środki finansowe na konta pracodawców, tj. PKP Cargo SA Północny Zakład Spółki, PKP Cargo SA Zachodni Zakład Spółki, PKP Cargo SA Centralny Zakład Spółki, PKP Cargo SA Wschodni Zakład Spółki, PKP Cargo SA Dolnośląski Zakład Spółki, PKP Cargo SA Śląski Zakład Spółki, PKP Cargo SA Południowy Zakład Spółki?
8. Czy w związku ze złą sytuacją, w jakiej znajduje się PKP Cargo SA, rozważane jest odwołanie nieudolnego zarządu spółki?
Z wyrazami szacunku
Monika Wielichowska
Poseł na Sejm RP