Polak potrafi czyli Jerzy Kleniewski
Na ostatniej, 74 sesji KTL EKG ONZ Jerzy Kleniewski został wybrany jednomyślnie członkiem Biura Komitetu i jego Przewodniczącym. Kadencja trwa 2 lata, a Komitet ustala plan prac Wydziału Transportu Lądowego (WTL), który jest strukturą EKG. W skład Biura wchodzi Przewodniczący, 3 Vice (Francuzka, Rosjanin i Belg) oraz 10 członków: Björn Oriwohl (DE), Bob Oudshoorn (NL), Jea-Claude Scheneuwly (SUI), Antonio Erario (IT), Seref Tabak (TR), Zdenko Antesic (CRO), Gogita Gvenetadze (GEO), Bjorn Staffom (SWE), Claudiu Octavian Dumitrescu (RO) i Abdusamat Muminov (UZ).
Po raz pierwszy w historii Polak został Przewodniczącym Komitetu. Obecnie Jerzy Kleniewski jest jedynym Polakiem - członkiem jakiegokolwiek Biura w EKG ONZ.
Wbrew nazwie, EKG jest strukturą, która zajmuje się transportem lądowym (drogowy, kolejowy i żegluga śródlądowa) w wymiarze globalnym – stąd też wiele Konwencji opracowywanych w KTL staje się następnie Konwencjami ONZ.
Ubezpiecznie- pismo
Pan Ireneusz Wasilewski
Prokurent-Dyrektor Zarządzający
Pełnomocnik Zarządu
ds. zarządzania zasobami
i optymalizacji procesów
PKP CARGO Spółka Akcyjna
ul. Grójecka 17
02-021 Warszawa
Szanowny Panie Dyrektorze,
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych uprzejmie prosi o rozważenie możliwości rozszerzenia oferty w ubezpieczeniu grupowym pracowników o wariant ubezpieczający pracownika od szkody wyrządzonej pracodawcy wskutek niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków pracowniczych wynikających z przepisów Kodeksu pracy. W ostatnim czasie firmy ubezpieczeniowe drastycznie podniosły ceny tej usługi. Prawdą jest, że spora część pracowników korzysta z ubezpieczeń zawartych przez organizacje związkowe z ubezpieczycielem, jednak pracownicy nie zrzeszeni w związkach zawodowych, ponoszą znaczne koszty z tytułu ubezpieczenia indywidualnego lub pozostają poza nim. Oczywistym jest, że firmy ubezpieczeniowe warunkują wysokość składki od ilości osób, proponują również obniżenie składki przy wykupie szerszego pakietu usług. Zdaniem naszej organizacji, pracodawca który zawiera umowy w postaci ubezpieczeń grupowych, wykorzystując efekt skali jest w stanie uzyskać bardzo atrakcyjne warunki takiego wariantu zachowując przy tym zasadę szeroko pojętego egalitaryzmu.
Z uszanowaniem
Przewodniczący Federacji
/-/
Grzegorz Siódmak
Balczun zrezygnował z funkcji prezesa PKP Cargo. Zaleśny przejmie obowiązki
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", Wojciech Balczun złożył rezygnację ze stanowiska prezesa spółki PKP Cargo. Informacja została oficjalnie podana podczas wspólnej konferencji prasowej z prezesem PKP SA Jakubem Karnowskim.
Fot. Rynek Kolejowy
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1009) , Wojciech Balczun (45)
O rezygnacji Wojciecha Balczuna jako pierwszy poinformował "Rynek Kolejowy". Obowiązki prezesa tymczasowo będzie pełnił Marek Zaleśny, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo. Balczun był faworytem ministra skarbu państwa na stanowisko prezesa będącego w kryzysie PLL LOT, jednak nie wystartował w konkursie.
Balczun przez sześć lat pracował w PKO BP na stanowisku dyrektora zarządzającego marketingiem detalicznym banku. Przewodniczył Radzie Nadzorczej Inteligo Financial Services. W latach 2005-2007 był przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP S.A. W 2006 roku przyjął społeczną rolę mediatora w sporze zbiorowym na tle postulatów płacowych w PKP Cargo SA, doprowadzając do podpisania porozumienia pomiędzy przedstawicielami związków zawodowych i zarządem spółki. Od 28 stycznia 2008 roku jest prezesem PKP Cargo.
- PKP Cargo w ciągu tych pięciu lat stało się najlepszą spółką w grupie PKP. Jeszcze 2009 rok spółka zakończyła ze stratą ok. 0,5 mld zł, jednak już w 2010 zbilansowała swoją działalność, a teraz przynosi ponad 300 milionów złotych zysku. Serdecznie gratuluję tego sukcesu Wojciechowi Balczunowi. To pokazuje, co zrobił dla firmy - powiedział dziś prezes PKP SA Jakub Karnowski. To na jego ręce, jako przewodniczącego rady nadzorczej PKP Cargo, wpłynęła rezygnacja Balczuna.
Nie wiadomo, kto zostanie nowym prezesem PKP Cargo. - O tym, że prezes Balczun planuje zmienić pracę wiedzieliśmy od dłuższego czasu, więc jesteśmy przygotowani na proces zmiany. Mamy kilka kandydatur na stanowisko nowego prezesa. Są to osoby zarówno ze spółki, jak i spoza niej - powiedział Jakub Karnowski. Nie wiadomo, jak długo potrwa wybór nowego prezesa PKP Cargo.
Strajk
Dzisiejszy dwugodzinny strajk związkowców na kolei nie tylko uderzył w pasażerów i spółki przewozów osobowych, ale także w przewoźników towarowych.
Zgodnie z zasadami przyjętymi przez Zespół Zarządzania Kryzysowego w PKP PLK, kursowanie pociągów towarowych wstrzymano już o godz. 3:00, a ich przywrócenie zaplanowano na 11:00.
„Podjęta decyzja wpłynie negatywnie na realizację przewozów przez przewoźników towarowych, w tym nas. Należy się zatem spodziewać opóźnień i odwołań pociągów w tym okresie” – stwierdza zarząd DB Schenker Rail Polska w specjalnym oświadczeniu.
Według niego, nie jest zrozumiałe, dlaczego z powodu dwugodzinnego strajku
w przewozach pasażerskich tak dramatycznie dyskryminowane są przewozy towarowe, które doprowadzają do jego paraliżu. Zarząd tej spółki wini za taką złą organizację zarządcę infrastruktury, PKP PLK.
„Jest to kolejny akt dyskryminacji ze strony PKP PLK i Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w stosunku do wszystkich przewoźników towarowych” – czytamy w oświadczeniu.
Decyzja UOKiK: Spółka PKP Cargo nadużyła swojej pozycji rynkowej
Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka PKP Cargo nadużyła swojej pozycji rynkowej bezpodstawnie dyskryminując jednego ze swoich kontrahentów. Na przedsiębiorcę została nałożona kara w wysokości ponad 16,5 mln zł.
Przyporządkowane tagi:
Zgodnie z prawem posiadanie przez przedsiębiorcę pozycji dominującej na danym rynku nie jest zakazane. Niedozwolone jest natomiast wykorzystywanie swojej przewagi w celu ograniczania konkurencji. Przykłady działań, których nie mogą stosować rynkowi potentaci podaje ustawa antymonopolowa. Zabronione jest np. przeciwdziałanie ukształtowaniu się warunków niezbędnych do powstania bądź rozwoju konkurencji.
Takie praktyki stosowała spółka PKP Cargo, dominant na krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte przez urząd w sierpniu 2012 r. po skardze jednego z jej kontrahentów – spółki Majkoltrans, która prowadzi działalność spedycyjną. Świadcząc usługi dla swoich kontrahentów korzysta m.in. z przewozów PKP Cargo.
Postępowanie UOKiK wykazało, że PKP Cargo bez uzasadnionej przyczyny odmówiła świadczenia usług na rzecz tego przedsiębiorcy w obrębie trzech stacji w województwie dolnośląskim, zlokalizowanych przy kopalniach kamienia. W efekcie stracił on swoich kluczowych partnerów handlowych, którzy wobec braku alternatywy, zmuszeni zostali do zawarcia umowy ze spółkami należącymi do grupy kapitałowej PKP Cargo. Skutki wykorzystywania pozycji rynkowej przez dominanta odczuła więc nie tylko spółka Majkoltrans, ale również jej kontrahenci, których pozbawiono możliwości wyboru przewoźnika.
Za nadużywanie pozycji dominującej na PKP Cargo została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 16,5 mln zł (16 575 676,95 zł). Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorcy przysługuje od niej odwołanie do sądu.
To kolejna decyzja stwierdzająca naruszenie przepisów antymonopolowych przez PKP Cargo. Spółka karana była m.in. dwukrotnie w 2004 r. (w czerwcu i grudniu) oraz w 2009 r. Decyzje te są prawomocne. Ponadto, w 2012 r. na przewoźnika została nałożona sankcja finansowa za zwłokę wykonaniu decyzji – to rozstrzygnięcie nie jest ostateczne.
Priorytety Europejskiej Polityki Transportowej – Perspektywa Parlamentu Europejskiego
Prezentacja prof. Liberadzkiego
Quo Vadis....odsłona kolejna
Dziś odbyło się (cyt.)"kolejne merytoryczne spotkanie" mediacyjne w sprawie ulg przejazdowych dla kolejarzy. Spotkanie nie przyniosło rozstrzygnięcia. Strony zgodziły się na przerwę w mediacjach do 25 stycznia. Porozumienie musi zostać wypracowane do końca miesiąca. Podobno mediacje wciąż dotyczą udziału przewoźników samorządowych w porozumieniu. Strona związkowa chce, żeby ulgi przejazdowe obowiązywały u przewoźników samorządowych – chodzi o Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, oraz Koleje Wielkopolskie. Rozmowy z tymi spółkami prowadzi Związek Pracodawców Kolejowych. Przedstawił on dziś stronie związkowej postępy w negocjacjach z tymi spółkami.
PKP Cargo chce się uwolnić od PKP Energetyki. Montuje liczniki na lokomotywach
Przewoźnicy kolejowi zarzucają PKP Energetyce, że dzięki swojej uprzywilejowanej pozycji utrudnia im zakup energii od innych sprzedawców. W związku z tym PKP Cargo rozpoczyna pilotażowy program montażu liczników zużycia energii na lokomotywach.
Fot. PKP Cargo
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1004) , PKP Energetyka (171) , liczniki ()
Czemu biorą prąd od PKP Energetyka?
Zakupy energii trakcyjnej są dokonywane bez przetargu. Dlaczego od PKP Energetyki? Kolejowa sieć trakcyjna jest zasilana liniami przesyłowymi i poprzez podstacje trakcyjne, które są w zarządzie PKP Energetyki. Natomiast elektryczne pojazdy trakcyjne polskich przewoźników nie są wyposażone w układy pomiarowo-rozliczeniowo, spełniające wymogi rozliczeń zużycia zakupionej energii elektrycznej. Z tego właśnie względu przewoźnicy mają
Koszty pozyskania energii trakcyjnej nie są niskie. W samym lipcu 2012 roku Przewozy Regionalne zapłaciły PKP Energetyce 19,6 miliona złotych za energię elektryczną. Natomiast drugi największy lokalny przewoźnik w kraju - Koleje Mazowieckie - przez dwa lata zapłacą PKP Energetyce 180 milionów złotych. PKP Cargo płaci rocznie za energię ponad 400 mln zł. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
PKP Cargo montuje liczniki
PKP Cargo rozpoczęło program pilotażowy montażu liczników poboru energii elektrycznej w 15 lokomotywach. – Obecnie płatności za energię realizowane są ryczałtowo wg algorytmu – wyjaśnia Mariusz Przybylski, rzecznik Grupy PKP Cargo. Spółka chce zbadać kiedy i ile energii pobiera, by potem móc zoptymalizować jej zużycie. – Od przełomu stycznia i lutego do połowy czerwca 2013 roku liczniki będą mierzyły rzeczywisty pobór energii elektrycznej w lokomotywach elektrycznych. Chodzi o zbadanie poboru energii elektrycznej w różnych warunkach i temperaturach w zimie, na wiosnę i w lecie oraz przy różnym obciążeniu i dla różnych lokomotyw – mówi Mariusz Przybylski. W ten sposób PKP Cargo sprawdzi, czy ryczałtowe opłaty wnoszone do PKP Energetyka nie są zawyżone.
Liczniki zbadają także czas korzystania z energii elektrycznej: – Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej korzystamy z energii poza dobowymi szczytami, podczas których energia jest najdroższa – wyjaśnia rzecznik PKP Cargo. – Liczniki pomogą nam zbadać nawyki pracy maszynistów oraz pozwolą nam ewentualnie wprowadzić modyfikację tych nawyków w celu optymalizacji techniki jazdy – dodaje. Liczniki zostaną zamontowane w lokomotywach serii ET22, UEU07 i ET41.
Mogą skorzystać z innych dostawców
- Przewoźnik może skorzystać z oferty innego sprzedawcy. Warunkiem, jaki musi spełnić to zamontowanie na pojeździe szynowym układu pomiarowego, licznika. Obowiązek instalacji licznika, zgodnie z Ustawą Prawo Energetyczne, spoczywa zawsze na odbiorcy przyłączonym do sieci na średnim napięciu. Warto podkreślić, że wymóg ten jest spójny z regulacjami, stosowanymi w innych krajach europejskich. W oparciu o przepisy i normy europejskie PKP Energetyka we współpracy z instytucjami naukowo – badawczymi opracowała już w 2008 „Wymagania dla urządzeń do pomiaru energii eklektycznej prądu stałego”. - tłumaczy w "Dzienniku Gazecie Prawnej" rzeczniczka PKP Energetyka Monika Żychlińska.
Żychlińska zaznacza, że PKP Energetyka pobiera jedną opłatę dystrybucyjną, która tak, jak w przypadku każdego innego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pokrywa koszty związane z dystrybucją energii, tj. koszty transportu energii w Krajowym Systemie Energetycznym (KSE) oraz koszty utrzymania urządzeń zasilających sieć trakcyjną (podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne). W skład opłaty nie wchodzą koszty utrzymania samej sieci trakcyjnej. Sieć trakcyjna jest elementem linii kolejowej, więc opłaty z tego tytułu zawarte są w stawkach dostępu do torów, które to przewoźnicy opłacają na rzecz zarządcy infrastruktury kolejowej.