Dzisiaj jest: 29 Marzec 2024    |    Imieniny obchodzą: Wiktoryna, Cyryl, Eustachy

Artykuły

PKP Cargo chwali się wynikami za 2014 rok

Damian Drożdżowski

PKP Cargo ocenia sytuacje na rynku

– Rok 2014 był bardzo wymagający dla towarowych przewoźników kolejowych. W porównaniu do 2013 roku rynek zmniejszył się o blisko 2 proc. pod względem masy i o 1,5 proc. w ujęciu pracy przewozowej. Duży wpływ na ilość przewożonych koleją towarów miała trudna sytuacja branży węglowej. Znacząco zmniejszył się eksport polskiego węgla, praktycznie w całości obsługiwany przez PKP Cargo. Mimo wzrostu liczby przewozów realizowanych w kraju i tranzycie, spadek eksportu o blisko połowę, z 3,67 mld tkm w 2013 roku do 1,76 mld tkm rok później przesądził o zmniejszeniu wyniku całej kategorii paliw stałych o 9 proc. rdr. Po wyłączeniu eksportu węgla, przewozy paliw stałych wykonane przez PKP Cargozwiększyły się o 7 proc. rdr., z 9,63 mld tkm do 10,32 mld tkm. Przewozy węgla kamiennego w 2014 roku stanowiły ok. 37 proc. wszystkich przewozów Grupy PKP Cargo w ujęciu pracy przewozowej, w porównaniu do ponad 39 proc. w 2013. Według danych GUS, po trzech kwartałach 2014 roku PKP CARGO obsługiwało 73 proc. całości przewozów węgla w kraju – czytamy w komunikacie.

Od początku 2014 roku PKP Cargo zwiększało przewozy kruszyw i materiałów budowlanych. W całym roku przewiozło ponad 21,5 mln ton ładunków w tej kategorii, o 9 proc. więcej niż przed rokiem. W efekcie udział kruszyw i materiałów budowlanych w całości przewozów PKP CARGO w ujęciu pracy przewozowej wzrósł do 21,5 proc., w porównaniu do 18,4 proc. przed rokiem.

Po trzech kwartałach 2014 roku przewozy kruszyw i materiałów budowlanych realizowane przez PKP Cargo stanowiły 63 proc. całości przewozów w Polsce. W kategorii metali i rud, szczególnie w ostatnim kwartale 2014 roku odnotowano spadki w stosunku do poprzedniego roku. Praca przewozowa w tej grupie zmniejszyła się w czwartym kwartale o 32 proc., do 0,84 mld tkm, w porównaniu do 1,22 mld tkm rok wcześniej. W całym 2014 roku spadek wyniósł 20 proc. rdr. Główną przyczyną zmniejszenia przewozów rud i metali jest sytuacja na Ukrainie. Niemal całkowicie ustały potoki półproduktów z metali z regionu Donbasu. Po trzech kwartałach 2014 roku PKP Cargo miało 51 proc. udziału w przewozach metali, rud i złomu w Polsce.

Bardzo dobre wyniki przewozowe Grupa PKP Cargo odnotowała w kategorii produktów chemicznych. W ostatnim kwartale 2014 roku przewozy w tym segmencie wzrosły o 21 proc., a w całym roku o 13 proc., z 1,68 mld tkm w 2013 roku do 1,90 mld tkm w 2014 roku. To perspektywiczny segment dla przewoźnika, gdyż polska branża chemiczna dynamicznie rozwija się nie tylko w Polsce, ale także za granicą.

Niskie prędkości handlowe ograniczały przewoźnika

Rok 2014 był wymagający dla przewoźników kolejowych pod względem warunków infrastrukturalnych. Na skutek prac modernizacyjnych prowadzonych przez PKP PLK z miesiąca na miesiąc spadała średnia prędkość handlowa pociągów PKP CARGO, by w listopadzie i grudniu wynieść zaledwie ok. 21 km/h. Niższa prędkość handlowa powoduje zwiększenie zapotrzebowania na pracowników i tabor, podnosząc tym samym koszty prowadzenia działalności.

Największe zapotrzebowanie na tabor występuje podczas tzw. szczytu przewozowego na przełomie trzeciego i czwartego kwartału. Przygotowując się do jego obsługi w 2014 roku PKP Cargo przygotowało ponad trzy tysiące dodatkowych węglarek. Taka liczba wagonów może z powodzeniem stanowić cały tabor średniej wielkości przewoźnika. Dodatkowe węglarki udało się przygotować dzięki połączeniu w jeden silny podmiot – PKP Cargo Tabor – trzech spółek serwisujących tabor w grupie oraz wprowadzeniu nowoczesnych metod zarządzania produkcją i kosztami.

– Obsłużyliśmy szczyt przewozowy przy rekordowej liczbie remontów i nieprzewidywalnych wydarzeniach, takich jak strajki DB w Niemczech. Na ten sukces złożyło się nie tylko sprawne przygotowanie dodatkowych wagonów. Pożądany efekt przyniosły zmiany organizacyjne w firmie, w tym wprowadzenie pionowego modelu zarządzania i zmniejszenie liczby zakładów. Dzięki temu decyzje są teraz podejmowane szybciej, a cała firma zyskała na elastyczności – powiedział Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.

PKP Cargo prowadzi inwestycje taborowe, które będą wpływały na funkcjonowanie spółki w przyszłości. Na początku stycznia 2015 roku ogłosiła przygotowany w ubiegłym roku przetarg na zakup nawet 20 lokomotyw wielosystemowych do obsługi przewozów zagranicznych. Wartość zlecenia może wynieść nawet 400 mln zł. Z kolei utworzenie spółki PKP Cargo Tabor daje możliwość samodzielnej produkcji wagonów kolejowych – węglarek oraz platform do przewozu kontenerów. W PKP CARGO prowadzone są analizy biznesowe tego projektu.

Zarząd obniża koszty i rekomenduje wypłatę dywidendy

W 2014 r.  spółka obniżyła w stosunku do poprzedniego roku koszty we wszystkich głównych kategoriach: energii elektrycznej (o 5 proc.), paliwa (2 proc.) oraz dostępu do infrastruktury (25 proc.). Łącznie koszty operacyjne po oczyszczeniu z efektów jednorazowych spadły o 13 proc. w ujęciu rocznym, z 4,48 mld zł do 3,91 mld zł.

Przeprowadzenie programu dobrowolnych odejść było kluczową inwestycją w przyszłość spółki. Z programu skorzystało łącznie 3041 pracowników. Łączny koszt programu dobrowolnych odejść w wysokości 265 mln zł obciążył wynik za czwarty kwartał 2014 roku. Zarząd PKP Cargo przewiduje, że dzięki przeprowadzeniu programu co roku spółka zaoszczędzi co najmniej 100 mln zł, a więc inwestycja zwróci się najpóźniej w ciągu 2,5 roku.

– Sytuacja finansowa umożliwia dalszy rozwój. Dzięki optymalizacji działalności Grupy jesteśmy gotowi na kolejne akwizycje. Co najważniejsze, prowadzone inwestycje nie zagrażają wypłacie dywidendy. Będziemy rekomendować przeznaczenie na ten cel 110 mln zł, czyli 40 proc. skonsolidowanego zysku oczyszczonego z efektów jednorazowych – mówi Łukasz Hadyś, członek zarządu przewoźnika ds. finansowych.

Ostateczną decyzję w sprawie wypłaty dywidendy podejmie Walne Zgromadzenie PKP Cargo.

Oczekiwano wyższych wyników

Według wyliczeń Polskiej Agencji Prasowej strata netto przypisana głównym akcjonariuszom przewoźnika w ostatnim kwartale 2014 roku wyniosła 168,8 mln zł. Wynik był więc o 13,1 proc. niższy

3.jpg
2011 ZZMK Jaworzno-Szczakowa.
Powered by Joomla 1.7 Templates