Dzisiaj jest: 20 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Agnieszka, Teodor, Czesław

Artykuły

PKP Cargo: 200 mln zł na nowe lokomotywy

Damian Drożdżowski

PKP Cargo ogłosi w najbliższych tygodniach przetarg na zakup 10 lokomotyw wielosystemowych. Będą one wykorzystywane do samodzielnej obsługi zleceń na przewozy m.in. do Niemiec, Czech, Słowacji, Austrii, Belgii, Węgier, Holandii i włoskich stacji granicznych. Spółka planuje, że nowe lokomotywy trafią do niej w 2016 i 2017 roku. Szacunkowa wartość kontraktu może sięgnąć nawet 200 mln zł.

nowe lokFot. PKP Cargo

Przyporządkowane tagi:

PKP Cargo (1209) , lokomotywy (56) , przewozy towarowe (47)

Od kilku lat PKP Cargo zwiększa swoją obecność na zagranicznych rynkach przewozów towarowych, do których prowadzenia niezbędne są lokomotywy wielosystemowe. Spółka sukcesywnie powiększa park taborowy tego typu maszyn. W latach 2008-2009 PKP Cargo użytkowało sześć lokomotyw wielosystemowych, a od 2010 roku wozi towary dziesięcioma. Dziewięć z nich jest dzierżawionych, podczas gdy jedna jest własnością PKP Cargo. Odpowiadając na stale rosnące zapotrzebowanie na przewozy zagraniczne, w najbliższych latach przewoźnik planuje stopniowo zwiększać liczbę lokomotyw wielosystemowych.


– Powiększenie parku taborowego o kolejne lokomotywy wielosystemowe jest naturalną konsekwencją realizowania strategii PKP Cargo. Pozwoli nam to na wzmocnienie pozycji na rynkach ościennych. Nasze lokomotywy mogą jeździć już w ośmiu krajach, przez które przebiegają i krzyżują się główne szlaki transportowe Europy. To potencjał, który będziemy wykorzystywać – mówi Adam Purwin, prezes PKP Cargo. PKP Cargo podkreśla, że notuje sukcesywny wzrost wykorzystania lokomotyw wielosystemowych poza granicami kraju. Stabilizacja pozycji spółki na rynkach zagranicznych i planowany dalszy wzrost przewozów międzynarodowych pozwala na podjęcie decyzji o zakupie kolejnych lokomotyw.

– Sukcesywnie zwiększamy zasięg terytorialny, na którym możemy wozić towary, i dlatego chcemy dysponować odpowiednią liczbą lokomotyw, którymi wykonamy przewozy dla naszych klientów za granicą – mówi Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.

Obecnie PKP Cargo prowadzi analizę, na podstawie której podejmie decyzję o sposobie finansowania zakupu nowych lokomotyw.

Operacje za granicą stanowią coraz ważniejszy element działalności PKP Cargo. W pierwszym kwartale 2014 roku przewozy tranzytowe oraz importowe i eksportowe stanowiły łącznie 53 proc. wszystkich przewozów zrealizowanych przez spółkę. Dywersyfikacja źródeł przychodów na rynki zagraniczne jest jednym z elementów strategii przewoźnika. Pod względem udziału w przychodach od zagranicznych klientów zewnętrznych prym wiodą firmy z Niemiec (31 proc.), Czech (18 proc.) i Słowacji (12 proc.). PKP Cargo posiada uprawnienia pozwalające na samodzielne realizowanie przewozów na terenie Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji, Belgii, Holandii, Węgier oraz na części normalnotorowej infrastruktury na Litwie.

Wśród najważniejszych dla PKP Cargo partnerów nie są wymieniane państwa położone za naszą wschodnią granicą. Przewoźnik podkreśla, że przewozy na linii wschód – zachód nie stanowią istotnej części prowadzonej przez niego działalności i co za tym idzie konflikt na wschodzie Ukrainy nie będzie miał większego wpływu na wielkość przewożonych ładunków. – Tranzyt, import i eksport przez wschodnią granicę stanowią niewielki procent ogółu przewozów realizowanych przez PKP CARGO, wobec czego jego ewentualne obniżenie w znikomym stopniu wpłynęłoby na wartość spółki. Pomimo faktu bycia dużą firmą, jesteśmy także elastyczni i potrafimy dostosowywać się do zmieniających się warunków gospodarczych. Biorąc pod uwagę obecną sytuację gospodarczą, jest to nasz zdecydowany atut,

3.jpg
2011 ZZMK Jaworzno-Szczakowa.
Powered by Joomla 1.7 Templates