Dzisiaj jest: 19 Kwiecień 2024    |    Imieniny obchodzą: Adolf, Leon, Tymon

Barometr przewozów kolejowych wskazuje na osłabienie wzrostu gospodarki

Bartosz Woszczyna

wagPonieważ przewoźnicy towarów najszybciej odbierają sygnały o zmianie koniunktury gospodarczej można stwierdzić, że zanotowany w I półroczu 2012 r. spadek towarowych przewozów kolejowych (o 9 proc.), w tym PKP Cargo (-15 proc.) są symptomami przenikania na nasz rynek oznak kryzysu gospodarki europejskiej. 

Przy schładzającej się gospodarce widać zmiany w strukturze zapotrzebowania na przewozy, mówi Ryszard Zeidler, zastępca dyrektora Biura Polityki Handlowej PKP Cargo.

 

Wynikają one m.in. z ograniczenia frontu robót infrastrukturalnych, wzrostu zapasów węgla w kopalniach, większego wykorzystania przez energetykę węgla brunatnego, którego nie wozi się koleją. Ale widać również spadki przewozów w komunikacjach międzynarodowych (import, eksport i tranzyt), które świadczą o zmniejszonym obrocie towarami na europejskich rynkach. „Odnotowujemy jedynie boom w przewozach intermodalnych, które od początku roku dynamicznie wzrastają” – mówi Zeidler.

Przypadek PKP Cargo

Jego zdaniem na spadek przewozów, jaki spółka ta odnotowała w okresie pierwszych sześciu miesiącach tego roku, zdecydowanie największy wpływ miała niekorzystna sytuacja w branży budowlanej, spowodowana zatorami płatniczymi, mniejszymi inwestycjami oraz bankructwami firm budowlanych. Oprócz mniejszych przewozów kruszyw, PKP Cargo odnotowała również spadek przewozów węgla kamiennego, co było przede wszystkim efektem ograniczenia importu tego surowca ze wschodu.

Mniejsze lub większe różnice in minus dotyczyły innych grup towarowych, np. koksu, nawozów, artykułów chemicznych, drewna.

- Podkreślić jednak należy, że PKP Cargo dywersyfikuje swój portfel usług i podejmuje działania zmierzające do aktywizacji przewozów innych towarów, czego przykładem mogą być przewozy intermodalne – mówi wicedyrektor. - Spółka odnotowała ponad 40-procentowy wzrost tych przewozów, a więc większy niż w rekordowym 2011 roku.

Nowe zjawiska

W ostatnim czasie na rynku towarowych przewozów kolejowych wyraźnie zauważalne jest zjawisko, polegające na tworzeniu przez te podmioty, które są dużymi zleceniodawcami usług kolejowych, własnych kolejowych spółek przewozowych, ocenia Zeidler. Przewoźnicy należący do grupy producenta mają możliwość korzystania ze stałego portfela zamówień właściciela. „Jest to bardzo duży atut przy prowadzeniu działalności tych przewoźników” – podkreśla Zeidler.

Natomiast firmy przewozowe poszukują nowych obszarów działalności, w branży przemysłowej i na rynku towarów wysoko przetworzonych. Wzrasta też znaczenie usług dodanych przez przewoźników kolejowych, a także możliwość świadczenia usług komplementarnych w powiązaniu z innymi gałęziami transportu. Ma to na celu oferowanie pełnego łańcucha transportowego, pozwalającego realizować usługi „door-to door” i „just in time”. „Efektem takiej sytuacji jest wzrost konkurencji wśród przewoźników towarowych” – zaznacza wicedyrektor.
-Atuty PKP Cargo

Atutami tej spółki, przypomina Zeidler, są: wysoka pozycja na rynku towarowych usług kolejowych w UE i ugruntowana marka na rynku kolejowych przewozów towarowych w Polsce, a także wieloletnie kontakty i kontrakty handlowe z większością dużych klientów.

- Staramy się zapewnić atrakcyjność oferty np. przez sprostanie potrzebom dużych zleceniodawców, dzięki dysponowaniu odpowiednio dużą liczbą specjalistycznych wagonów i ciągłym doskonaleniu organizacji przewozów – mówi przedstawiciel PKP Cargo. – Co istotne, posiadając wykwalifikowaną, doświadczoną kadrę, umiemy dynamicznie reagować na zmieniające się warunki otoczenia.

Przypomina, że podstawowa działalność prywatnych przewoźników kolejowych od początku ich funkcjonowania na polskim rynku transportowym koncentruje się przede wszystkim na przewozach całopociągowych. Natomiast PKP Cargo świadczy pełny zakres usług przewozowych, z uwzględnieniem przewozów całopociągowych i rozproszonych, realizowanych w pojedynczych wagonach lub grupach wagonowych. „Właśnie kompleksowość oferty jest mocną stroną PKP Cargo” – stwierdza Zeidler.

Według niego, spółka potrafi funkcjonować w trudnej sytuacji na rynku transportowym. Umie kontrolować koszty stałe, elastycznie dostosowywać zasoby taborowe do poziomu przewożonej masy, a w zakresie kosztów zmiennych – optymalizować koszty energii i dostępu do infrastruktury.

Co również istotne, PKP Cargo skutecznie konkuruje na rynku przewozów oraz w usługach, które do niedawna były domeną przewoźników prywatnych. Spółka odnosi duże sukcesy na rynku obsługi bocznic kolejowych należących do największych zakładów przemysłowych w Polsce (zwłaszcza bocznic kopalnianych oraz innych związanych z sektorem energetycznym). Już w roku 2009 PKP Cargo wyprofilowała do obsługi bocznic spółkę z grupy PKP Cargo – PKP Cargo Service. W planach i prognozach zakładamy dalszy rozwój działalności tego segmentu rynku i wzrost udziału PKP Cargo w zakresie kompleksowej obsługi bocznic.


 

2.jpg
2011 Barometr przewozów kolejowych wskazuje na osłabienie wzrostu gospodarki.
Powered by Joomla 1.7 Templates